3.1 Whole Institution Approach (WIA) in functie van duurzaamheidseducatie
3. Duurzaamheidseducatie door de bril van een Whole Institution Approach (WIA)
3.1 Whole Institution Approach (WIA) in functie van duurzaamheidseducatie
Het principe van een WIA kan breed ingezet worden. Zo kan een WIA gebruikt worden om een systeemverandering te ondersteunen en te verankeren die de hele hogeronderwijsinstelling verduurzaamt. Dan gaat het over het beleid (op alle niveaus), de verschillende domeinen waar een instelling op focust (onderwijs, onderzoek en maatschappelijke dienstverlening) en de interne bedrijfsvoering (aankoopbeleid, campusbeheer, personeelsbeleid,…) Dit is veelomvattende oefening die een samenwerking op alle niveaus van de instelling vereist.
In dit onderdeel echter focussen we op wat voor jou als docent centraal staat: duurzaamheidseducatie. We gaan dus enkel kijken naar hoe jij als docent via een WIA duurzaamheidseducatie kan versterken.
Wanneer je, vanuit je rol als docent, via een WIA je praktijk vormgeeft, creëer je opportuniteiten die je duurzaamheidseducatie kunnen versterken. Hoe we als docent WIA-breed kunnen ondernemen zien we in het volgende onderdeel. Laten we alvast even inzoomen op de mogelijke meerwaarde en opportuniteiten die een WIA biedt voor duurzaamheidseducatie:
- Je betrekt collega’s van andere diensten en domeinen bij je onderwijspraktijk, en zo ook een verscheidenheid aan duurzame kennis, waarden en vaardigheden. Dit maakt niet alleen jou als docent rijker, maar ook je onderwijspraktijk en bijgevolg dus ook je studenten.
- Je koppelt duurzaamheidseducatie via het beleid, de bedrijfsvoering van je instelling, het onderzoek of andere maatschappelijke actoren aan concrete onderzoeksvragen en noden. Dit maakt je onderwijs meteen meer praktijkgericht en maatschappelijk relevant. Het maakt eveneens dat studenten zich sterker betrokken kunnen voelen bij een uitdaging. Deze betrokkenheid kan empathie opwekken en daaruit voortvloeiend ook engagement voor duurzaamheid. De kerngedachte ‘living what we learn’ kan zo centraler komen te staan.
- Je verbindt je onderwijsinhoud met nieuwe wetenschappelijke inzichten en onderzoeksresultaten om je lessen toekomstgerichter in te vullen.
- Je creëert mogelijkheden voor transdisciplinariteit, samenwerkingen met andere opleidingen, onderzoekers en maatschappelijke actoren, in welke vorm dan ook.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst