2.5.4. Stap 3: Integreer in de onderwijsvisie van een opleiding een visie op duurzaamheid
2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
2.5.4. Stap 3: Integreer in de onderwijsvisie van een opleiding een visie op duurzaamheid
Vertrekkende van die nulmeting, kan je een visie op duurzaamheid integreren in de onderwijsvisie van je opleiding.
Je kan met je groep gaan nadenken over volgende vragen:
- Waarom is het belangrijk duurzaamheid een plaats te geven in de opleiding?
(Voor bv. een ingenieursopleiding zijn deze vragen misschien eenvoudiger te beantwoorden dan voor een opleiding die abstracter en fundamenteler is zoals bv. zuivere wiskunde. En toch zal na enig graafwerk blijken dat elke discipline haar steentje kan bijdragen aan de SDG’s of een duurzamere samenleving.)
- En welke visie op duurzaamheid sluit aan bij de onderwijsvisie van onze opleiding en bij de opleidingscompetenties? In welke visie op duurzaamheid geloven wij? Hoe willen wij daar in zijn algemeenheid werk van maken? Wat vinden we daarbij belangrijk? Principes, speerpunten… Een aantal voorbeelden van reflectievragen die hier passen zijn:
- Welk duurzaamheidskader willen we hanteren? De modellen die in hoofdstuk 1 aan bod komen, kunnen daarbij helpen.
- Welke aanknopingspunten voor duurzaamheid zijn er te vinden in de globale visie/opleidingsvisie van de universiteit?
- Hoe belangrijk vinden we inter- en transdisciplinair onderwijs?
- Welke duurzaamheidscompetenties zijn belangrijk en hoe willen we daar aan werken?
- Hoe sterk willen we inzetten op kritische reflectie?
- Hoe zien we de rol van onze medewerkers in duurzaamheidsprocessen? Niet alleen docenten, maar ook assistenten, onderwijsondersteuners, wetenschappelijk personeel …
- Hoe belangrijk vinden we het om stil te staan bij hoe we ons als docent positioneren t.o.v duurzaamheid (willen we meer doen dan bv. het terugvallen op het aanreiken van kant-en-klare oplossingen)?
Twee voorbeelden van verduurzaamingsprocessen binnen een faculteit/opleiding waarbij je inzicht krijgt in hun visie:
Thema’s om over na te denken en die je kan meenemen in een visie, onderzoeker Katrien Van Poeck aan het woord:
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst