1.5.2. Allerhande kaders voor duurzaamheid
1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
1.5.2. Allerhande kaders voor duurzaamheid
In deze leermodule spreken we doorgaans over 'duurzaamheid', maar we hanteren ook het begrip 'duurzame ontwikkeling' als we ons baseren op bronnen die bewust voor dit begrip gekozen hebben en er systematisch mee aan de slag gaan.
In deze animatiefilm zie je hoe je duurzame uitdagingen kan koppelen aan enkele iconische kaders rond duurzame ontwikkeling. De film toont aan dat ‘duurzaamheid’ of ‘duurzame ontwikkeling’ geen statisch gegeven is, maar een dynamisch concept, gekoppeld aan een toekomstscenario voor een meer duurzame samenleving.
Hieronder zie je een oplijsting van ‘iconische beelden’ die elk op zich een kader schetsen en acties stimuleren rond het dynamische en complexe concept ‘duurzame ontwikkeling’.
De beelden staan in een min of meer chronologische volgorde. Een meer gestructureerde tijdlijn rond het denken over duurzaamheid en duurzame ontwikkeling, vind je in paragraaf 1.6.
We raden aan in de volgende paragrafen chronologisch door deze modellen te gaan. Je kan echter ook klikken op een specifiek schema om rechtstreeks naar de kenmerken van dat kader te gaan.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst