1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
1. Duurzaamheid: kader en begripsafbakening
1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
‘Sustainable development begins with education'. Zo verwoordt UNESCO de cruciale rol van onderwijs voor het realiseren van duurzame ontwikkeling. Zowel in academische literatuur als in beleidsdocumenten wordt wereldwijd het belang van – meer en betere – duurzaamheidseducatie beklemtoond.
Dat betekent voor onderwijs twee aandachtspunten die we in de volgende hoofdstukken uitdiepen:
- Leveren onze afgestudeerden, vanuit een persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid, een bijdrage aan een duurzame toekomst?
Onderzoekers schoven een aantal cruciale competenties voor duurzaamheid naar voren.
In hoofdstuk 2 vind je inhoudelijke aanknopingspunten, didactisch-theoretische achtergrond en concrete werk- en evaluatietools om met duurzaamheidseducatie aan de slag te gaan. - ‘Do we practice what we teach?’ In hoofdstuk 3 bekijken we welke onderwijscontext daarvoor wenselijk en nodig is en hoe docenten en studenten die mee vorm geven.
Leven en leren in een duurzame leeromgeving zal het leerproces rond duurzaamheid krachtig ondersteunen. Het gaat dan om het creëren van een democratische ruimte waar studenten duurzaamheidsuitdagingen herkennen, bestuderen en ermee kunnen experimenteren. Niet alleen de student en de docent liggen in de focus, ook de onderwijsinstelling als geheel draagt verantwoordelijkheid. Je krijgt in dit hoofdstuk tools en handvaten mee om die participatieve rol op te nemen en je studenten te activeren.
Zelf aan de slag
Deze vraag uit het notitieboek:
- En jij? Hoe zie jij je studenten duurzaam in het leven en in het werkveld staan?
- Wat is volgens jou de rol van het onderwijs in het opleiden van studenten die duurzaam in het leven en werkveld staan?
- Wat is volgens jou de impact van het onderwijs in het opleiden van studenten die duurzaam in het leven en werkveld staan?
- Als je getuigenissen van studenten hebt die antwoord geven op deze vragen, kan je ze hier delen.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst