Waarover gaat dit hoofdstuk?
Dit hoofdstuk geeft een inkijk in (1) hoe je duurzaamheid kan integreren in één of meerdere vakken. We maken een onderscheid tussen:
- ‘leren OVER duurzaamheid’ = thema’s zoals duurzame technologieën, klimaatverandering of andere complexe problemen die links hebben met het vakgebied detecteren en integreren in de lesinhouden. Dit is meestal de meest laagdrempelige manier.
- ‘leren VOOR duurzaamheid’ = vertrekkend vanuit duurzaamheidscompetenties kiezen voor werk- en evaluatievormen die dergelijke competenties versterken. Deze manier van werken zorgt voor een uitstekende pedagogische onderbouw.
Via een uitgebreid en gediversifieerd aantal werkvormen en praktijkvoorbeelden bieden we inspiratie voor een brede waaier aan vakgebieden. Omwille van de specificiteit van elk vak blijft het evenwel de taak van elke lesgever om inhouden, competenties, werk- en evaluatievormen te vertalen naar het eigen vak.
Dit hoofdstuk is verder nuttig indien (2) je duurzaamheid op opleidingsniveau wil verankeren (ook voor leden van een onderwijscommissie, onderwijsondersteuners, …) Hiervoor bieden we een stappenplan en enkele concrete tools aan. Omwille van de specificiteit van elke opleiding blijft het evenwel een taak van elke opleiding om duurzaamheid te vertalen naar een eigen duurzaamheidsvisie en implementatie ervan. De belangrijkste conclusie: volgehouden teamwork is essentieel.
Doelstellingen van dit hoofdstuk
Na het doorlopen van dit hoofdstuk:
- begrijp je beter je eigen beweegredenen om werk te maken van duurzaamheidseducatie;
- weet je hoe je duurzame inhouden kan integreren in je opleiding/opleidingsonderdeel;
- kan je met complexe duurzaamheidsuitdagingen aan de slag in je lespraktijk;
- weet je welke competenties in het kader van duurzaamheid belangrijk zijn voor (het onderwijs van) je studenten;
- kan je duurzaamheidscompetenties vertalen naar jouw leerdoelstellingen;
- kan je gepaste werkvormen inzetten om aan duurzaamheidscompetenties te werken;
- kan je gepaste evaluatievormen inzetten om duurzaamheidscompetenties te evalueren.
Duik verder in hoofdstuk 2 door 'volgende' aan te klikken en verdiep je gaandeweg in het vormgeven van duurzaamheid in je lespraktijk.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst