1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
1. Duurzaamheid: kader en begripsafbakening
1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
Door de actualiteit te volgen kan je je ‘duurzaamheidsreflex’ oefenen en leren om een issue te kaderen als duurzaamheidsuitdaging. Het helpt je ook duurzaamheidsuitdagingen te selecteren voor jouw vak of expertisegebied.
Je ‘duurzaamheidsreflex’ kan je onderzoeken aan de hand van twee vragen:
- Herken je gemakkelijk duurzaamheidsuitdagingen in je directe en bredere omgeving?
- Stel je een normale dagelijkse dag voor. Van het wakker worden tot het weer gaan slapen. Op welke momenten besluit je al dan niet om duurzaam te handelen? Beschrijf wat je op deze momenten denkt, voelt en besluit.
Zijn dit bewuste of onbewuste besluiten?
Zelf aan de slag
Tijd voor volgende oefening in het notitieboek:
- Ga even door de krantentitels onder de tekening. Herken je de complexiteit van deze dagdagelijkse uitdagingen? Waarom zijn het duurzaamheidsuitdagingen?
Of waarom niet?
Hier kan je je laten inspireren door de verschillende definities van het begrip 'duurzaamheid' of 'duurzame ontwikkeling' in 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling - Welke actuele duurzaamheidsuitdagingen merkte je de voorbije week op (via media, in de buurt, door een gesprek…)? Waarom zijn het duurzaamheidsuitdagingen?
- Beschrijf de complexiteit van deze uitdagingen.
- Theaterregisseur Milo Rau, NTGent, zet suïcidaal familiedrama in scène in “Familie” (“Eerst zocht hij Syriëstrijders, nu brengt hij stuk over familiedrama’s: is Milo Rau een schandaalregisseur of briljante theatermaker?”, Nieuwsblad, 22 mei 2019)
- Een kunstwerk met vlees als grondstof (“Vlezig kunstwerk van Jan Fabre zorgt voor rel”, GvA, 31/03/2000, Ludo Dosogne) …
- Een wet op betaalbaarheid van alle geneesmiddelen. Hoever kan/moet dat gaan?
(“Wat als straks weer een Pia om hulp vraagt?”, Nieuwsblad 19/09/2019) … - Renovatie en transitie van oude industriële wijken in stedelijke agglomeraties… met aandacht voor gentrificatie (“Functievermenging aan kanaal (in Brussel) blijft dode letter”, BRUZZ, 14/06/2018) …
- Reisbureaus vervangen door online boekingsdiensten voor reizen (“Verkooppunten Thomas Cook België failliet: 500 werknemers verliezen wellicht hun job”, HLN, 30/09/2019)…
- Europese beslissing om tegen 2020 de CO2-uitstoot met 20 procent te reduceren (“Nieuwe CO2-normen schudden de markt door elkaar”, blog Geert Degroote, managing director Pitpoint (Clean Fuels) België, 09/07/2018)…
- Normen voor gendergelijkheid in organisaties, besturen, kieslijsten (“Gendergelijkheid in België? Grote stappen voor België, kleine stappen voor vrouwen”, MO*, 24/04/2019, Nehal El-Sherif)…
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst