Waarover gaat dit hoofdstuk?
Dit hoofdstuk wil (1) je kennis over duurzaamheid opbouwen of bijspijkeren (beginner tot gevorderde). Het zet verschillende bestaande denkkaders en iconische beelden (Donut, SDG’s, tripple P, genest model) naast elkaar. Een eerste belangrijke conclusie is dat duurzaamheid, hoewel het vele interpretaties kent, geen arbitrair of relativistisch concept is. De basisprincipes zijn sociale rechtvaardigheid en respect voor de draagkracht van de aarde, of ‘goed samenleven op een eindige planeet’. Je wordt hierbij uitgedaagd om na te denken over je eigen positie.
Een tweede conclusie is dat (hoger) onderwijs een belangrijke rol te spelen heeft. Ten eerste door jonge mensen te helpen competenties te verwerven die nodig zijn om de toekomst duurzaam te maken, ten tweede door de bedrijfsvoering en organisatiecultuur te verduurzamen. Daarop gaan we verder in hoofdstuk 2 en 3.
Dit hoofdstuk is verder nuttig indien (2) je een inhoudelijke les over het concept en de interpretatie van het concept duurzaamheid wil ontwerpen, hoofdstuk 2 gaat hier vervolgens verder mee aan de slag.
Doelstellingen van dit hoofdstuk
Na het doorlopen van dit hoofdstuk:
- heb je inzicht in de verschillende interpretaties van en kaders rond het begrip duurzaamheid.
- ken je de grote lijnen van de historische achtergrond van het begrip duurzaamheid.
- ben je je bewust van je eigen positie binnen de veelheid aan interpretaties van het begrip duurzaamheid.
- herken je duurzaamheidsuitdagingen als wicked problems waarbij verschillende inzichten, waarden en normen botsen met elkaar.
Duik verder in hoofdstuk 1 door 'volgende' aan te klikken en verdiep je zo in het begrip duurzaamheid.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst